در حال بارگذاری ...
نوشته شده در 18 آبان 1403، ساعت 09:00

دپارتمان مشاوره

خلاصه مطلب

مشاوره در پیش دبستان و دبستان پسرانه راه زندگی ، به منظور آموزش مهارت‌های مطالعه، تقویت تحصیلی، مشاوره‌ی شخصی و برطرف کردن مسائل و دغدغه‌های دانش‌آموزان در حین تحصیل انجام می‌شود. مشاور تحصیلی در پیش دبستان و دبستان راه زندگی با ارائه‌ی برنامه‌ی درسی و مشخص طبق آخرین استانداردهای جهانی، دانش‌آموزان را به مطالعه تشویق می‌کنند. گروه مشاوره‌ی پیش دبستان و دبستان راه زندگی در کنار دانش‌آموزان حضور دارند. برای کنترل میزان مطالعه، دفتر برنامه‌ریزی متناسب با نیاز دانش‌آموزان توسط مدیریت مجموعه طراحی شده است که در اختیار مشاور قرار می‌گیرد. جلسات مشاوره‌ی گروهی به صورت هفتگی برگزار می‌شوند. همچنین هر دانش‌آموز در روند تحصیل و در طول سال تحصیلی تحت نظارت و مشاوره‌ی مستقیم قرار می‌گیرد. علاوه بر مشاوره‌های درسی و انگیزشی، مشاوره‌های روان‌شناختی نیز در برنامه‌های پیش دبستان و دبستان پسرانه راه زندگی قرار دارند.

دپارتمان مشاوره پیش دبستان و دبستان پسرانه غیر دولتی راه زندگی

فعالیت‌های مشاوره‌ای

در پیش دبستان و دبستان راه زندگی سه رکن مشاور، دانش‌آموز و سیستم آموزش و سنجش پویا به صورت هماهنگ فعالیت می‌کنند.

مشاور مدرسه از اعضای حیاتی تیم آموزشی محسوب می‌شود. بر خلاف تصور اکثر افراد، مشاورین مدرسه تنها برای مشاوره دادن به دانش آموزان فعالیت نمی‌کنند؛ بلکه یک مشاور مدرسه خوب باید برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و ارتقاء کیفیت آموزشی در مدرسه با مدیران، معلمان و حتی والدین نیز در ارتباط باشد. پس وظایف مشاور تنها محدود به آموزش و راهنمایی دانش آموزان نیست!  تسهیلگران با ارائه اصولی دروس سعی در بالا بردن کیفیت آموزش دارند. همچنین با سنجش و ارزیابی اصولی، عملکرد دانش‌آموزان و معلم‌ها قابل مشاهده خواهد بود. بعد از اعلام نتایج، نمره‌های دانش‌آموزان مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. به این ترتیب در مشاوره‌های آموزشی دانش‌آموزان نقاط ضعف و قوت خود را می‌یابند و برای تقویت نقاط قوت و از بین بردن نقاط ضعف تلاش می‌کنند.

جلسات مشاوره به صورت فردی (ماهانه) شروع و مشاوره‌های گروهی در جهت ایجاد انگیزه به دانش‌آموزان برگزار می‌شوند. برگزاری جلسات هم‌اندیشی کارگروه ها، آموزش نحوه‌ی صحیح مطالعه، در کنار مشاوره‌های اختصاصی از برنامه‌های مشاوره‌ای پیش دبستان و دبستان پسرانه راه زندگی محسوب می‌شوند.

برای شناخت وظایف مشاور واحد آموزشی ابتدا باید مشخص کنیم که یک مشاور با چه افرادی در ارتباط بوده و چه تاثیری روی آنها دارد؟

افراد مرتبط با مشاور مدرسه را می‌توان به 4 گروه کلی تقسیم بندی کرد :

  • دانش آموزان
  • مدیران
  • معلمان
  • والدین

 

لزوم حضور مشاور در مدرسه

مشاوره و راهنمایی تحصیلی بخش تفکیک‌ناپذیری از نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شود و اهمیت و جایگاه یک مشاور در انتخاب مسیر آموزشی فرد بر هیچ‌کس پوشیده نیست. به طور کلی مشاوره یک فرآیند آموزش دو طرفه است. در این فرآیند مشاور با روش‌های منطبق با نیازهای فرد به او کمک می‌کند. برنامه‌های مشاوره‌ای تنها با هدف حل مشکلات و نگرانی‌های دانش‌آموزان و خانواده‌ها اجرا نمی‌شوند بلکه این برنامه‌ها به شناخت استعدادهای دانش‌آموزان نیز کمک می‌کند.

از آنجایی‌که در حال حاضر شاهد تحولات اجتماعی هستیم باید قدرت تصمیم‌گیری و مواجهه با مشکلات را به فرزندانمان بیاموزیم. در حال حاضر بیشتر اولیا شاغلند و زمان کافی برای راهنمایی فرزندان ندارند. حضور مشاوران در مدرسه با توجه به نوع ارتباطی که با دانش‌آموزان می‌گیرند تا حد زیادی این خلاء را پر کرده است.

 

مسئولیت‌های یک مشاور

مسئولیت‌های مشاوران در سطح پیش دبستان و دبستان پسرانه راه زندگی بر چند اصل استوار است. این اصول عبارت‌اند از:

  1. شناخت ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان و ارتباط‌گیری با اولیاء محترم
  2. هدایت و حمایت دانش‌آموزان و راهبری آن‌ها به منظور رسیدن به اهداف آموزشی و تربیتی در مدرسه
  3. راهنمایی و هدایت دانش‌آموزان

 

برای انجام دادن این مسئولیت‌ها به نحو احسن، یک مشاور باید ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشد. در اولین مرحله یک مشاور باید شنونده‌ی خوبی باشد. او علاوه بر اینکه باید خوب به سخنان دانش‌آموز و اولیا توجه کند باید با تسلط بر زبان بدن آن‌ها حرف‌های ناگفته‌ی آن‌ها را بخواند. او توانایی تحلیل و بررسی رفتار، شخصیت و نمرات دانش‌آموزان را دارد. طبق این بررسی اطلاعات لازم را در اختیار دانش‌آموزان می‌گذارد و آن‌ها را برای یک زندگی جدید بعد از دوران تحصیل آماده می‌کند. یک مشاور خوب می‌تواند به خوبی ارتباط برقرار کند. توانایی برقراری ارتباط یکی از اصولی است که دانش‌آموزان را به خود مجذوب می‌کند.

پیش دبستان و دبستان پسرانه راه زندگی با توجه به این نیاز اساسی، تیم مشاوره‌ای قوی و مجربی را در مدرسه مستقر کرده است. این تیم از بهترین مشاوران آموزشی و پرورشی تشکیل شده است. در صورت بروز هر مشکل می‌توانید روی این تیم تخصصی حساب کنید. ارائه‌ی بهترین خدمات مشاوره‌ای تضمین ما به شما خواهد بود.

 

مهم‌ترین وظایف مشاور مدرسه چیست؟               

1) آموزش دانش آموزان درباره مسائل روانشناختی و اجتماعی

یکی از وظایف مشاور واحد آموزشی، بهبود مهارت‌های اجتماعی و روان شناختی دانش آموزان است. مشاور مدرسه باید در رابطه با موضوعاتی مانند کنترل خشم، رفتار متقابل با جنس مخالف، نوع ارتباطات و رفتار دانش آموزان در جامعه، کلاس‌های آموزشی برگزار کند و بعد اجتماعی شخصیت دانش آموزان را شکل بدهد.

 

2) ارائه مشاوره درباره تحصیل و انتخاب شغل دانش آموزان

مشاور مدرسه در واقع راهنمای تحصیلی دانش آموزان و همچنین راهنمایی برای انتخاب شغل مناسب در آینده می‌باشد.

مشاور واحد آموزشی وظیفه دارد تا مهارت‌های تحصیلی دانش آموزان را تقویت کند و به آنها عادات صحیح درس خواندن، شیوه مطالعه و مدیریت زمان را آموزش دهد.

همچنین باید بستری مناسب برای شکوفایی استعداد و علاقه دانش آموزان در رشته‌های تحصیلی مختلف فراهم سازد و با توجه به مهارت هر دانش آموز، او را برای انتخاب شغل در آینده راهنمایی کند.

3) مشاوره و حل مسائل شخصی دانش آموزان

مشاور مدرسه تنها وظیفه آموزش و راهنمایی دانش آموزان را بر عهده ندارد. گاهی لازم است تا مشاور به عنوان یک شنونده و یک دوست برای دانش آموزان رفتار کند تا آنها بتوانند درباره مسائلی مانند اختلاف با همسالان خود، معلمان یا والدین با او صحبت کنند. مشاور نیز باید به دانش آموزان کمک کند تا با چنین چالش‌هایی در زندگی شخصی و مدرسه کنار بیایند و خود را برای چالش‌های بزرگتر در آینده آماده کنند.

 

4) مشاور واحد آموزشی باید کمک و راهنمای مدیران مدرسه باشد

همانطور که گفته شد یکی از وظایف مشاور مدرسه، ارائه راهنمایی‌های لازم به مدیران برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و ارتقاء کیفیت آموزشی است.

به عنوان مثال یک مشاور خوب باید مدیریت را در جریان کمبود‌های سیستم آموزشی قرار بدهد. اگر رفتار خاصی از دانش آموزان سر می‌زند که مدرسه عامل آن است، باید برای تغییر شرایط با مدیریت صحبت کند و یا اگر بستر مناسبی برای رشد و شکوفایی استعداد دانش آموزان فراهم نیست، باید مدیران مدرسه را از شرایط موجود آگاه سازد.

 

5) آموزش و ارزیابی معلمان مدرسه

دانش آموزان زمان زیادی را در مدرسه و کلاس درس می‌گذرانند. رفتار و تعاملات معلم با دانش آموزان نقش بسیار مهمی در میزان علاقمندی آنها به تحصیل، شکل گیری شخصیت و آینده شغلی آنها دارد.

به همین علت یکی از وظایف مشاور مدرسه می تواند آموزش و ارزیابی معلمان در تعامل با دانش آموزان باشد و قطعا یکی از رمزهای موفقیت مدرسه هوشمند، اهمیت به همین تعاملات بین فردی در مدرسه است.

 

6) ارائه مشاوره و راهنمایی‌های لازم به والدین

از دیگر وظایف مشاور واحد آموزشی، برقراری ارتباط با والدین و آگاه کردن آنها از مسائلی مانند مشکلات یادگیری، نگرانی‌های روان شناختی، رفتارهای ناهنجار دانش آموزان و می‌باشد.

مشاور مدرسه همچنین باید درباره نحوه برخورد با مشکلات فردی دانش آموزان، توانایی درک آنها و حل چالش‌های مربوط به پرورش و تربیت دانش آموزان، آموزش‌های لازم را به والدین ارائه دهد.

 

موارد یاری دهنده به مشاور مدرسه

اتاق مشاوره مناسب

فضای فیزیکی و روانشناختی اتاق مشاور تاثیر زیادی در انتقال پیام به دانش آموزان دارد. استفاده از رنگ‌های ملایم و گیاهان زنده می‌تواند کمک کننده باشد.

 

نصب برد مشاور در سالن مدرسه

هنگام زنگ‌ تفریح همیشه توجه دانش آموزان به بردی که روی دیوار است، جلب می‌شود. محتوای برد و تنوع رنگ مطالب برای جلب توجه بیشتر دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد.

 

صندوق انتقادات و پیشنهادات

وجود این صندوق برای درک درستی از وضعیت انتظارات بچه‌ها و اطلاع از اتفاقات درون مدرسه برای یک مشاور واحد آموزشی ضروری است. دقت کنید که صندوق دور از دید پرسنل مدرسه و فضای شلوغ باشد. روی برد مشاور می توانید در مورد این صندوق اطلاع رسانی کنید.

 

انتخاب همیاران مشاور مدرسه

معرفی دانش آموزان مستعد و مسئولیت پذیر با توانایی ارتباطی و همدلی به عنوان همیاران مشاور، یک راه ارتباطی قوی بین دانش آموزان و مشاور مدارس فراهم می‌سازد.

 

تقویم محتوای برگزاری کارگاه‌های آموزشی منظم

ارائه ی کارگاه‌های آموزشی بر اساس تقویم محتوای منظم به مدیریت مشاور بسیار کمک خواهد کرد. بدون شک مسابقات و تقدیر از دانش آموزان فعال نیز برای پیش برد اهداف آموزشی کارگاه موثر خواهد بود.

 

جلسات گروه درمانی

برگزاری جلسات گروه درمانی در حل مشکلات و ایجاد همدلی بین دانش آموزان فوق العاده تاثیرگذار می‌باشد.

 

مستندسازی فعالیت ها

مستند سازی کارهای انجام شده در پیشبرد اهداف مشاور و برنامه ریزی برای آینده بسیار کمک کننده می‌باشد. مشاور می‌تواند با ثبت اطلاعات و سوابق مشاوره دانش آموزان در نرم افزار مشاور مدرسه برای هر کدام از آنها پرونده‌ای جداگانه تشکیل دهد  و همه اطلاعات ضروری را ثبت نماید.

 

مسئول پایه

پیش دبستان و دبستان پسرانه راه زندگی فردی را به عنوان مسئول یا مشاور پایه منصوب می کند. مسئول پایه وظیفه مشاوره و نظارت بر عملکرد آموزشی دانش آموزان یک پایه را بر عهده دارد و با مشاور مدرسه همکاری می‌کند.

 

در پیش دبستان و دبستان پسرانه راه زندگی به ازای هر پایه یک مسئول پایه در نظر گرفته می‌شود. این فرد در واقع یک پل ارتباطی بین معلمان و مدیریت مدرسه است و بر حسن اجرای محتوای آموزشی هر درس و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه مورد نظر نظارت می‌کند. همچنین دانش آموزان را براساس سطح عملکرد به سه دسته دانا، توانا و کوشا تقسیم بندی کرده و برای برگزاری کلاس‌های جبرانی هماهنگی‌های لازم را با مدیریت انجام می‌دهد.

 

سخن آخر:

مشاور واحد آموزشی باید فردی باشد که بچه ها به او اعتماد کنند، در مورد مسائل و مشکلاتی شخصی خود با او به گفتگو بنشینند و به نصیحت‌ها و راهنمایی‌های او گوش بدهند.

مشاور نیز در مقام دوست باید بتواند برای مشکلات دانش آموزان راهکارهای موثر ارائه دهد، در زمینه پیشرفت تحصیلی، تقویت ارتباطات اجتماعی و عاطفی به آنها کمک کند و این اطمینان را به دانش آموزان بدهد که فارغ التحصیلانی ارزش آفرین برای آینده کشور خود خواهند بود.

دپارتمان مشاوره

ویراستار مدرسه
عمومی
18 آبان 1403، ساعت 09:00۲۰ دقیقه مطالعه
خلاصه مطلب

مشاوره در پیش دبستان و دبستان پسرانه راه زندگی ، به منظور آموزش مهارت‌های مطالعه، تقویت تحصیلی، مشاوره‌ی شخصی و برطرف کردن مسائل و دغدغه‌های دانش‌آموزان در حین تحصیل انجام می‌شود. مشاور تحصیلی در پیش دبستان و دبستان راه زندگی با ارائه‌ی برنامه‌ی درسی و مشخص طبق آخرین استانداردهای جهانی، دانش‌آموزان را به مطالعه تشویق می‌کنند. گروه مشاوره‌ی پیش دبستان و دبستان راه زندگی در کنار دانش‌آموزان حضور دارند. برای کنترل میزان مطالعه، دفتر برنامه‌ریزی متناسب با نیاز دانش‌آموزان توسط مدیریت مجموعه طراحی شده است که در اختیار مشاور قرار می‌گیرد. جلسات مشاوره‌ی گروهی به صورت هفتگی برگزار می‌شوند. همچنین هر دانش‌آموز در روند تحصیل و در طول سال تحصیلی تحت نظارت و مشاوره‌ی مستقیم قرار می‌گیرد. علاوه بر مشاوره‌های درسی و انگیزشی، مشاوره‌های روان‌شناختی نیز در برنامه‌های پیش دبستان و دبستان پسرانه راه زندگی قرار دارند.

دپارتمان مشاوره پیش دبستان و دبستان پسرانه غیر دولتی راه زندگی

فعالیت‌های مشاوره‌ای

در پیش دبستان و دبستان راه زندگی سه رکن مشاور، دانش‌آموز و سیستم آموزش و سنجش پویا به صورت هماهنگ فعالیت می‌کنند.

مشاور مدرسه از اعضای حیاتی تیم آموزشی محسوب می‌شود. بر خلاف تصور اکثر افراد، مشاورین مدرسه تنها برای مشاوره دادن به دانش آموزان فعالیت نمی‌کنند؛ بلکه یک مشاور مدرسه خوب باید برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و ارتقاء کیفیت آموزشی در مدرسه با مدیران، معلمان و حتی والدین نیز در ارتباط باشد. پس وظایف مشاور تنها محدود به آموزش و راهنمایی دانش آموزان نیست!  تسهیلگران با ارائه اصولی دروس سعی در بالا بردن کیفیت آموزش دارند. همچنین با سنجش و ارزیابی اصولی، عملکرد دانش‌آموزان و معلم‌ها قابل مشاهده خواهد بود. بعد از اعلام نتایج، نمره‌های دانش‌آموزان مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. به این ترتیب در مشاوره‌های آموزشی دانش‌آموزان نقاط ضعف و قوت خود را می‌یابند و برای تقویت نقاط قوت و از بین بردن نقاط ضعف تلاش می‌کنند.

جلسات مشاوره به صورت فردی (ماهانه) شروع و مشاوره‌های گروهی در جهت ایجاد انگیزه به دانش‌آموزان برگزار می‌شوند. برگزاری جلسات هم‌اندیشی کارگروه ها، آموزش نحوه‌ی صحیح مطالعه، در کنار مشاوره‌های اختصاصی از برنامه‌های مشاوره‌ای پیش دبستان و دبستان پسرانه راه زندگی محسوب می‌شوند.

برای شناخت وظایف مشاور واحد آموزشی ابتدا باید مشخص کنیم که یک مشاور با چه افرادی در ارتباط بوده و چه تاثیری روی آنها دارد؟

افراد مرتبط با مشاور مدرسه را می‌توان به 4 گروه کلی تقسیم بندی کرد :

  • دانش آموزان
  • مدیران
  • معلمان
  • والدین

 

لزوم حضور مشاور در مدرسه

مشاوره و راهنمایی تحصیلی بخش تفکیک‌ناپذیری از نظام تعلیم و تربیت محسوب می‌شود و اهمیت و جایگاه یک مشاور در انتخاب مسیر آموزشی فرد بر هیچ‌کس پوشیده نیست. به طور کلی مشاوره یک فرآیند آموزش دو طرفه است. در این فرآیند مشاور با روش‌های منطبق با نیازهای فرد به او کمک می‌کند. برنامه‌های مشاوره‌ای تنها با هدف حل مشکلات و نگرانی‌های دانش‌آموزان و خانواده‌ها اجرا نمی‌شوند بلکه این برنامه‌ها به شناخت استعدادهای دانش‌آموزان نیز کمک می‌کند.

از آنجایی‌که در حال حاضر شاهد تحولات اجتماعی هستیم باید قدرت تصمیم‌گیری و مواجهه با مشکلات را به فرزندانمان بیاموزیم. در حال حاضر بیشتر اولیا شاغلند و زمان کافی برای راهنمایی فرزندان ندارند. حضور مشاوران در مدرسه با توجه به نوع ارتباطی که با دانش‌آموزان می‌گیرند تا حد زیادی این خلاء را پر کرده است.

 

مسئولیت‌های یک مشاور

مسئولیت‌های مشاوران در سطح پیش دبستان و دبستان پسرانه راه زندگی بر چند اصل استوار است. این اصول عبارت‌اند از:

  1. شناخت ویژگی‌های شخصیتی دانش‌آموزان و ارتباط‌گیری با اولیاء محترم
  2. هدایت و حمایت دانش‌آموزان و راهبری آن‌ها به منظور رسیدن به اهداف آموزشی و تربیتی در مدرسه
  3. راهنمایی و هدایت دانش‌آموزان

 

برای انجام دادن این مسئولیت‌ها به نحو احسن، یک مشاور باید ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشد. در اولین مرحله یک مشاور باید شنونده‌ی خوبی باشد. او علاوه بر اینکه باید خوب به سخنان دانش‌آموز و اولیا توجه کند باید با تسلط بر زبان بدن آن‌ها حرف‌های ناگفته‌ی آن‌ها را بخواند. او توانایی تحلیل و بررسی رفتار، شخصیت و نمرات دانش‌آموزان را دارد. طبق این بررسی اطلاعات لازم را در اختیار دانش‌آموزان می‌گذارد و آن‌ها را برای یک زندگی جدید بعد از دوران تحصیل آماده می‌کند. یک مشاور خوب می‌تواند به خوبی ارتباط برقرار کند. توانایی برقراری ارتباط یکی از اصولی است که دانش‌آموزان را به خود مجذوب می‌کند.

پیش دبستان و دبستان پسرانه راه زندگی با توجه به این نیاز اساسی، تیم مشاوره‌ای قوی و مجربی را در مدرسه مستقر کرده است. این تیم از بهترین مشاوران آموزشی و پرورشی تشکیل شده است. در صورت بروز هر مشکل می‌توانید روی این تیم تخصصی حساب کنید. ارائه‌ی بهترین خدمات مشاوره‌ای تضمین ما به شما خواهد بود.

 

مهم‌ترین وظایف مشاور مدرسه چیست؟               

1) آموزش دانش آموزان درباره مسائل روانشناختی و اجتماعی

یکی از وظایف مشاور واحد آموزشی، بهبود مهارت‌های اجتماعی و روان شناختی دانش آموزان است. مشاور مدرسه باید در رابطه با موضوعاتی مانند کنترل خشم، رفتار متقابل با جنس مخالف، نوع ارتباطات و رفتار دانش آموزان در جامعه، کلاس‌های آموزشی برگزار کند و بعد اجتماعی شخصیت دانش آموزان را شکل بدهد.

 

2) ارائه مشاوره درباره تحصیل و انتخاب شغل دانش آموزان

مشاور مدرسه در واقع راهنمای تحصیلی دانش آموزان و همچنین راهنمایی برای انتخاب شغل مناسب در آینده می‌باشد.

مشاور واحد آموزشی وظیفه دارد تا مهارت‌های تحصیلی دانش آموزان را تقویت کند و به آنها عادات صحیح درس خواندن، شیوه مطالعه و مدیریت زمان را آموزش دهد.

همچنین باید بستری مناسب برای شکوفایی استعداد و علاقه دانش آموزان در رشته‌های تحصیلی مختلف فراهم سازد و با توجه به مهارت هر دانش آموز، او را برای انتخاب شغل در آینده راهنمایی کند.

3) مشاوره و حل مسائل شخصی دانش آموزان

مشاور مدرسه تنها وظیفه آموزش و راهنمایی دانش آموزان را بر عهده ندارد. گاهی لازم است تا مشاور به عنوان یک شنونده و یک دوست برای دانش آموزان رفتار کند تا آنها بتوانند درباره مسائلی مانند اختلاف با همسالان خود، معلمان یا والدین با او صحبت کنند. مشاور نیز باید به دانش آموزان کمک کند تا با چنین چالش‌هایی در زندگی شخصی و مدرسه کنار بیایند و خود را برای چالش‌های بزرگتر در آینده آماده کنند.

 

4) مشاور واحد آموزشی باید کمک و راهنمای مدیران مدرسه باشد

همانطور که گفته شد یکی از وظایف مشاور مدرسه، ارائه راهنمایی‌های لازم به مدیران برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و ارتقاء کیفیت آموزشی است.

به عنوان مثال یک مشاور خوب باید مدیریت را در جریان کمبود‌های سیستم آموزشی قرار بدهد. اگر رفتار خاصی از دانش آموزان سر می‌زند که مدرسه عامل آن است، باید برای تغییر شرایط با مدیریت صحبت کند و یا اگر بستر مناسبی برای رشد و شکوفایی استعداد دانش آموزان فراهم نیست، باید مدیران مدرسه را از شرایط موجود آگاه سازد.

 

5) آموزش و ارزیابی معلمان مدرسه

دانش آموزان زمان زیادی را در مدرسه و کلاس درس می‌گذرانند. رفتار و تعاملات معلم با دانش آموزان نقش بسیار مهمی در میزان علاقمندی آنها به تحصیل، شکل گیری شخصیت و آینده شغلی آنها دارد.

به همین علت یکی از وظایف مشاور مدرسه می تواند آموزش و ارزیابی معلمان در تعامل با دانش آموزان باشد و قطعا یکی از رمزهای موفقیت مدرسه هوشمند، اهمیت به همین تعاملات بین فردی در مدرسه است.

 

6) ارائه مشاوره و راهنمایی‌های لازم به والدین

از دیگر وظایف مشاور واحد آموزشی، برقراری ارتباط با والدین و آگاه کردن آنها از مسائلی مانند مشکلات یادگیری، نگرانی‌های روان شناختی، رفتارهای ناهنجار دانش آموزان و می‌باشد.

مشاور مدرسه همچنین باید درباره نحوه برخورد با مشکلات فردی دانش آموزان، توانایی درک آنها و حل چالش‌های مربوط به پرورش و تربیت دانش آموزان، آموزش‌های لازم را به والدین ارائه دهد.

 

موارد یاری دهنده به مشاور مدرسه

اتاق مشاوره مناسب

فضای فیزیکی و روانشناختی اتاق مشاور تاثیر زیادی در انتقال پیام به دانش آموزان دارد. استفاده از رنگ‌های ملایم و گیاهان زنده می‌تواند کمک کننده باشد.

 

نصب برد مشاور در سالن مدرسه

هنگام زنگ‌ تفریح همیشه توجه دانش آموزان به بردی که روی دیوار است، جلب می‌شود. محتوای برد و تنوع رنگ مطالب برای جلب توجه بیشتر دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد.

 

صندوق انتقادات و پیشنهادات

وجود این صندوق برای درک درستی از وضعیت انتظارات بچه‌ها و اطلاع از اتفاقات درون مدرسه برای یک مشاور واحد آموزشی ضروری است. دقت کنید که صندوق دور از دید پرسنل مدرسه و فضای شلوغ باشد. روی برد مشاور می توانید در مورد این صندوق اطلاع رسانی کنید.

 

انتخاب همیاران مشاور مدرسه

معرفی دانش آموزان مستعد و مسئولیت پذیر با توانایی ارتباطی و همدلی به عنوان همیاران مشاور، یک راه ارتباطی قوی بین دانش آموزان و مشاور مدارس فراهم می‌سازد.

 

تقویم محتوای برگزاری کارگاه‌های آموزشی منظم

ارائه ی کارگاه‌های آموزشی بر اساس تقویم محتوای منظم به مدیریت مشاور بسیار کمک خواهد کرد. بدون شک مسابقات و تقدیر از دانش آموزان فعال نیز برای پیش برد اهداف آموزشی کارگاه موثر خواهد بود.

 

جلسات گروه درمانی

برگزاری جلسات گروه درمانی در حل مشکلات و ایجاد همدلی بین دانش آموزان فوق العاده تاثیرگذار می‌باشد.

 

مستندسازی فعالیت ها

مستند سازی کارهای انجام شده در پیشبرد اهداف مشاور و برنامه ریزی برای آینده بسیار کمک کننده می‌باشد. مشاور می‌تواند با ثبت اطلاعات و سوابق مشاوره دانش آموزان در نرم افزار مشاور مدرسه برای هر کدام از آنها پرونده‌ای جداگانه تشکیل دهد  و همه اطلاعات ضروری را ثبت نماید.

 

مسئول پایه

پیش دبستان و دبستان پسرانه راه زندگی فردی را به عنوان مسئول یا مشاور پایه منصوب می کند. مسئول پایه وظیفه مشاوره و نظارت بر عملکرد آموزشی دانش آموزان یک پایه را بر عهده دارد و با مشاور مدرسه همکاری می‌کند.

 

در پیش دبستان و دبستان پسرانه راه زندگی به ازای هر پایه یک مسئول پایه در نظر گرفته می‌شود. این فرد در واقع یک پل ارتباطی بین معلمان و مدیریت مدرسه است و بر حسن اجرای محتوای آموزشی هر درس و عملکرد تحصیلی دانش آموزان پایه مورد نظر نظارت می‌کند. همچنین دانش آموزان را براساس سطح عملکرد به سه دسته دانا، توانا و کوشا تقسیم بندی کرده و برای برگزاری کلاس‌های جبرانی هماهنگی‌های لازم را با مدیریت انجام می‌دهد.

 

سخن آخر:

مشاور واحد آموزشی باید فردی باشد که بچه ها به او اعتماد کنند، در مورد مسائل و مشکلاتی شخصی خود با او به گفتگو بنشینند و به نصیحت‌ها و راهنمایی‌های او گوش بدهند.

مشاور نیز در مقام دوست باید بتواند برای مشکلات دانش آموزان راهکارهای موثر ارائه دهد، در زمینه پیشرفت تحصیلی، تقویت ارتباطات اجتماعی و عاطفی به آنها کمک کند و این اطمینان را به دانش آموزان بدهد که فارغ التحصیلانی ارزش آفرین برای آینده کشور خود خواهند بود.